15 Kasım 2012 Perşembe

Alinti oyunlar


Saklama kaplarını birlikte önümüze koyup kapaklarını açıyoruz. Kapakları bir tarafa kapları
diğer tarafa koyduktan sonra önce bir kere gösterip sonra çocuğumuzun yapmasını istiyoruz.
Kare, yuvarlak, dikdörtgen, küçük yuvarlak, büyük yuvarlak, mavi yuvarlak, yeşil yuvarlak
gibi kavramları öğrenmesini sağlıyoruz..

********
oyun hamuru - köpüğe çatal batırma - cezvelik veya kupalığa bişeyler asmaca - peçeteliğe
bardak altlığı geçirmece

********
Önce evin tüm odalarından, o odaya ait bir nesne alınıp kutuya konulur, sonra da hangi
nesnenin hangi odadan ve odanın neresinden alındığı hatırlanmaya çalışılarak yerine konulur.
Nesneleri yerleştirirken de odalarla ilgili açıklamalar yapılıırr...
********

Yapışkan Eğlence (bebekler için)
Süre: 5 - 10 dakika
Malzemeler: Koli bandı, el büyüklüğünde objeler, 30cm uzunluğunda yapışkan kağıt
Yapışkan kağıdın yapışkanlı tarafı yukarıya bakacak şekilde yere koyun, köşelerinden koli
bandı ile tutturun. Objeleri bu yapışkanın üzerine koyun ve bebeğinizin onları almasını
izleyin.
Ek öneriler: Yapışkan yüzeye bebeğinizin elini koyun. Çıplak ayağını koyun. Yapışkan
yüzeyi duvara tutturun.

Gizemli Bahçe (yeni yürüyenler için)
Süre: 15 - 20 dakika
Malzemeler: Torba veya sepet
Çocuğunuz ile dışarı çıkın ve bulduğu küçük taş, yaprak, kozaklak vs. gibi şeyleri sepete
koyun. Eve döndüğünüzde sepeti boşaltın ve topladıklarınız hakkında konuşun.
Ek öneriler: Çocuğunuzdan; sizin için özel bir cisim bulup getirmesini isteyebilirsiniz. "bir
kozalak getirir misin?" gibi…Topladıklarınızla bir kolaj yaparak duvarda sergileyebilirsiniz.

Üç elim yok ki… (bebekler için)
Süre: 5 - 10 dakika
Malzemeler: Orta boy 3 obje; bir set anahtar, bir yumak yün, küçük bir kap gibi…
Tutabilmeye yeni başladığında bile oynanabilecek bir oyun… Bebeğinizi oturtun ve iki eline
de birer oyuncak verin. Üçüncü oyuncağı teklif ettiğinizde elindekilerden birini bırakacaktır.
Hangisini bırakacağına karar vermesini bekleyin.
Ek öneriler: Bebeğinizden bir oyuncağını size vermesini isteyin. Üç oyuncağı da önüne
koyun, hiçbir yönlendirme yapmadan izleyin.

Hangi patates daha lezzetli? (yeni yürüyenler için)
Süre: 15 - 20 dakika
Malzemeler: patates, yağ, süt, baharatlar
Patatesleri fırında, haşlanmış, püre halinde, kızarmış ve çiğ olarak hazırlayın. Hazırlamaya
çocuğunuzda yardım ederse seçmesi daha kolay olacaktır. Çocuğunuz karşılaştırmak için
tadlarına baksın, beğendiklerini seçsin.
Ek öneriler: Bazı patatesleri sıcak bazılarını ise soğuk önerebilirsiniz. Ketçap vb. soslar da
sunabilirsiniz.

Öp Beni… (yeni yürüyenler için)
Süre: 5 dakika
Malzemeler: Ruj ve ayna

Sıcakkanlı olmayı besleyecek bir oyun… Dudaklarınıza biraz ruj sürün ve aynayı öpün.
Bebeğinize öpücük izlerini gösterin.
Ek öneriler: Çocuğunuzu yanağından öpün, yanağındaki ruj izini aynada gösterin.
Çocuğunuza aynadaki ruj izlerini gösterin ev onu ne kadar çok sevdiğinizi söyleyin.

Kalp Avı (yeni yürüyenler için)
Süre: 10 - 15 dakika
Malzemeler: Makas ve Kırmızı Karton
Kırmızı kartondan keseceğiniz kalpleri evin değişik köşelerine saklayın. Çocuğunuzun bulup
getirdiği her kalp için ona bir öpücük verin…
Ek öneriler: Çocuğunuzu kapleri sizin için saklamasını isteyin, arayan siz olun. Oyunu
arkadaş ve diğer aile fertleri ile oynayın. Kalpleri çocuğunuzun ulaşabileceği bir kutuya
koyun, istediği zaman oyunu başlatabilsin.

Çekiştirme Oyunu… (bebekler için)
Süre: 5 - 10 dakika
Malzemeler: İrice bir makara ve yaklaşık 20 cm uzunluğunda bir lastik
Lastiği makaradan geçirin ve sıkıca düğümleyin. Lastiğin ucundan tutun ve makarayı
bebeğinizin önünde sallayın. Bebeğiniz makarayı sağlamca yakaladığında nazikçe çekiştirin.
Ek öneriler: Bebeğiniz lastiği çektiğinde sizi de çekiyormuş hissi vermek için ona doğru
eğilin. Lastiği bebeğinizin diğer eline geçirin ve çekme kuvvetini kendisi hissetsin. Lastiğe
alternatif olarak çekiştirilebilecek bir kaç oyuncak takın.

Pufidik Torba… (yeni yürüyenler için)
Süre: 15 - 20 dakika
Malzemeler: Eski gazeteler, kırpıntı kağıtlar, kalın ve en büyük boy bir çöp torbası
Birlikte gazete kağıtlarını buruşturarak çöp torbasını doldurun. Bu hareket el kaslarını
güçlendirecektir. Ağzını sıkıca bağlayın. Çocuğunuzdan üzerine bastırarak içindeki havayı
mümkün olduğu kadar çıkmasını isteyin. Arada alt üst çevirebilir. İşiniz bittiğinde, plastik
torba çocuğunuz için tehlikeli olabileceğinden torbayı atın.
Ek öneriler: Çocuğunuz torbaya vurabilir, ileri geri yuvarlayabilir.

Taksi (yeni yürüyenler için)
Süre: 5 - 10 dakika
Malzemeler: İki sandalyeyi yanyan koyun ve taksi şöförüymüş gibi yapın. Çocuğunuza
nereye gitmek istdiğini sorun, önerilerde bulunun. Yol boyunca gördükleriniz hakkında
konuşun.
Ek öneriler: Çocuğunuzun sizi istediği yere götürmesini isteyin. Platik veya kağıt bir tabağı
direksiyon gibi kullanın. Arkaya bir sandalye daha koyup oyuncakları arka koltuğa koyun.
Sandalyeleri bir çizgi halinde dizin tren olsun.

Parmak Adam (yeni yürüyenler için)
Süre: 10 - 15 dakika
Malzemeler: Renkli resimli bir kitap
Kitabın sayfasında bir obje seçin. "bir …. görüyorum" dedikten sonra parmaklarınızı
yürüterek sayfadaki resmin üzerine gelin ve "işte buradaymış!" diye seslenin.
Ek öneriler: Çocuğunuz parmak yürüyüşü yapabilir. Birlikte parmaklarınızı yürütebilirsiniz.

Spagetti Yakala (bebekler için)
Süre: 5 - 10 dakika
Malzemeler: Bir miktar pişmiş spagetti
Mama sandalyesinin tepsisine veya bir tabağa bir kaç tane spagetti koyun. Bebeğinizin bunları
teker teker parmakları ile yakalamaya çalışmasını ve ağzına götürmesini izleyin. Gerekirse

spagettileri kolay yutabilmesi için bir kaç parçaya bölün.
Ek öneriler: Spagettileri bir plastik bir kabı ters çevirerek altına saklayın, bebeğinizin onları
bulup yemesini izleyin. "Bir tane de bana ver" diyerek bebeğinizin elinden yiyin.

Nehiri Geçelim (yeni yürüyenler için)
Süre: 5 - 10 dakika
Malzemeler: İnce mukavva veya kalın kağıt, makas, bant
25 - 30 cm. çapında daireler kesin. Yere yakın aralıklar ile düz bir çizgi oluşturacak şekilde
yapıştırın. Sanki nehirdeki taşlara basarak karşıya geçiyormuş gibi yapın, çocuğunuzun sizi
taklit etmesini teşvik edin.
Ek öneriler: Daireleri düz çizgi yerine biraz kavisli yerleştirebilirsiniz. Çocuğunuz daireleri
geçerken -dur -devam diye yönlendirebilirsiniz. Çocuğunuza sen bana yol göster deyip, onu
takip edebilirsiniz. Müzik temposuna göre dairelere basabilirsiniz.

1 - 2 Yaş ÇOCUGUNUZLA NELER YAPABILIRSINIZ?

* Ilk adimlarini atarken cesaret vermek için bebeginize itilen veya
çekilen oyuncaklar verin.

* Çocugunuza, "konusmasi" ve basit kelimeleri biraraya getirme
alistirmalari yapmasi için oyuncak telefon verin.

* Bu yasta anne ya da babaymis gibi davranmak dogaldir. Bu tarz bir
oyunu tesvik etmek için ona tencere, tava, plastik aletler, oyuncak
bebek, alisveris arabasi, sapka, kravat, ceket, el çantasi gibi esyalar
verin.

* Çocugunuzun daha iyi bir el-göz koordinasyonu gelistirmesine yardimci
olmak için ona top atin, yuvarlayin. Küçük bir esyayi tutup kaçma oyunu
oynayin.

* Büyük küpler veya bos ayakkabi kutulari bu yastaki çocugunuzun üst
üste koyma ve insa etme yeteneginin gelismesi için mükemmel
oyuncaklardir.

* Çocugunuz oyuncaklari çekip ayirmaya ve birbirine geçirmeye
baslayacaktir. Üst üste konan halkalar ve içiçe geçen kaplarla veya
basit 3 parçali yap-bozlarla oynatin.

* Çocuklar müzige bayilir. Kaset veya radyolarin degisik kanallarindan
yararlanarak her çesit müzigi rahatça dinletebilirsiniz. Çocugunuzla
birlikte, müzige dans ederek veya söyleyerek eslik edin. Ayni zamanda
kendiniz de sarkilar uydurun.

ÇOCUGUNUZ IÇIN OYUNCAKLAR YAPABILIRSINIZ.

* Bos plastik kaplar, bosaltmak ve doldurmak için ideal oyuncaklardir.

* Sekil Kutusu Yapabilirsiniz
Plastik dondurma veya yogurt kabinin kapagina sekiller çizip, kesin.

Kestiginiz sekilli deliklere uyan daire, kare veya üçgen nesneler bulun
ve çocugunuzun bu deliklerden kutunun içine atmasina yardimci olun. Önce
tek bir sekil ve delikle baslayin. Çocugunuz gelistikçe delik ve sekil
sayisini arttirin.
veya
Kapagin üstüne bir yüz çizin. Yüzün üstündeki burundan küçük bir delik
açin. Içmek için kullanilan kamislardan çocugunuza verin. Çocugunuz
burundaki delikten içeri bu kamisi soksun.

* Bakkaldan büyük ve bos karton kutular alin. Çocuklar bu kutularin
içine girmeye, disina çikmaya ve içinden geçmeye bayilirlar. Arka arkaya
konursa daha uzun bir tünel elde edebilirsiniz.

PARMAK OYUNLARI VE TEKERLEMELER

Gözüm, Kulagim, Elim, Ayagim
Iste gözüm (Sag göz, sag elle kapatilir)
Iste kulagim (Sag kulak, sag elle tutulur)
Bu, görmek için (Bas parmak ve isaret parmagi ile yuvarlak yapilir, göze
yerlestirilir)
Bu, duymak için (El kulagin arkasina konularak ses duyuyormus gibi
yapilir)
Iste elim (Sag el gösterilir)
Iste ayagim (Sag ayak gösterilir)
Bu, dokunmak için (Karsilikli eller tutulur)
Bu, yürümek ve kosmak için (Durdugu yerde yürür ve kosar gibi yapilir)

Çal Kapiyi
Çal kapiyi (Sag el yumruk seklinde alina vurularak kapi çalinir gibi
yapilir)
Bak pencereden (Her iki elin isaret ve bas parmaklari iki gözün üzerinde
birlestirilir, gözlük gibi halka yapilir)
Çevir mandali (Burun el ile bükülür)
Gir içeri (Isaret parmagi agzin içine sokulur)
Al bir sandalye (Kulak memesi tutulur ve çekilir)
Otur suraya (Öteki kulak memesi tutulur ve çekilir) Nasilsin bugün
Mehmet? (Çene tutulur ve sallanir. Çocugun ismine göre degistirilerek
söylenir)

Sayilar
Mini mini birler
Çaliskan ikiler
Tembel üçler
Bahtiyar dörtler
Kapi disari besler

************

1. Vücudumuzu tanıyalım oyunu; "şimdi vücudumuzu tanımaya çalışacağız. Ben elimle
dokunarak vücudunun değişik uzuvlarının adını söyleyeceğim. Anlaştık mı? haydi
başlıyoruz" İşte bu sağ ayağın, bunlarda parmakların, tam beş tane 1,2,3,4,5. Sonra sen
göster, o senin gösterdiğini göstersin.

2. Düşenleri izleme oyunu: Plastik bardak, metal kaşık, tahta bir oyuncak, kauçuk
top, şişirilmiş bir balon, karton kutu v.b. Yukarıdan boşluğa bırakıldıklarında nasıl
düştüklerini göstermek. Önce nesneyi göster, ne işe yaradığını anlat, dokunmasını
sağla. Bak şimdi bu balonu/topu/ kutuyu bırakıyorum, sen onu izle. Önce yavaş
düşecekler, sonra hızlı düşecekler.

3. İki üç çift çorabı ortaya koy. hepsinin eşini bulmasını iste. (eldiven, şapka da olabilir.)

4. Oyuncağını bir yerleree saklayıp, koltuğun arkasındamı, dolabın içindemi, gibi
yönlendirmelerle bulmasını sağla.

5. Oyuncaklı şekerlerden alınır. (hani tüpün içinde küçük küçük şekerler, tüpün
üstünde de ufak çapta oyuncaklar varya onlardan) Kedi, köpek, at, fil gibi (bizde şu
anda sadece civciv var hayvanlarından) hayvan serisi tamamlanı. Hangisi karada
yaşarsa onu toprağa koy, hangisi suda yaşarsa onlarıda suya koy. Ne yiyorlarsa
onunla beslenirler. Kediye süt verilir (bunları ister küçük çay tabağının içine azıcık
koyarak gerçekten besliyormuş gibi yapabilirsiniz, yada yalancıktan yani varmış
gibi yapabilirsiniz. kitabı karıştırırken kitaptaki oyunu biraz geliştirdim) kemikli et
yeniliyorken, köpeğin acıkmıştır, etini sen ye, kemiğini köpeğe verelim denilebilir.

6. Sen arkanı döneceksin, ben buradaki hayvanlardan birisini saklayacağım. Sen hangi
hayvanın eksik olduğunu bulmaya çalışacaksın. Anlaştık mı? Tamam hazırım. Yüzünü
bana dönebilirsin.

7. Çalar saat gibi sesli br oyuncağı saklayıp sesin nereden geldiğini bulmasını sağlamak.

8. Bowlin oyunu (bu oyunda kitapta var, ama fanta şişelerine renkli suyu ben uydurdum,)
(oyunun tamamını okumamıştım, kitapta yazmıyordur herhalde böyle birşey) Küçük
fanta şişelerine su konur, değişik renkteki gıda boyalarıyla renklendirilir. Topla
devrilmeleri sağlanır.

9. Çocuğun boyunda bir karton kuyuya (kutular katlı yerlerinden açılmak suretiyle
uzatılır) çocuk sırt üstü yatırılır, çocuğun şablonu kalın markör kalemle çizilir, karton
kesilir. Yüz çizilir, uzuvlarını göstermesi istenir. (bunu bir arkadaşın bloğunda
görmüştüm ben) Bu gömleği vücudumuzun neresine giyeriz? Giydirebilirizde, yerini
gösterebilirde. Daha sonra şablon bir çarşafın altına saklanarak, görmeden uzuvların
yerini göstermesi istenebilir.

Telefondan gönderildi